אימון פונקציונלי

אימון פונקציונלי

אימון פונקציונלי - שלושת הת"וים

תרגול גופני המתמקד ביכולת ובמיומנות התנועתית של האדם באופן שישפר את התפקוד שלו בהווה ובעתיד

ההגדרה שלי לאימון פונקציונלי - פעילות שתענה על הצרכים הבסיסים של האדם הבריא. אלה כוללים שלושה מרכיבים: תרגול גופני המתמקד ביכולת ובמיומנות התנועתית של האדם באופן שישפר את התפקוד שלו בהווה ובעתיד. בקיצור שלוש פעמים ת' : תרגול - תנועה - תפקוד.


למרות שהמונח המקובל על ידי מרבית אנשי המקצוע בעולם הוא אימון פונקציונלי (Functional training), אני מעדיף להשתמש בתרגול פונקציונלי וכיוון שבתרבות בארצנו אנו עוסקים, מן הראוי שתיכתב בשפתנו - פונקציונלי = תפקודי, קרי תרגול תפקודי.

למה תרגול ? אם המטרה באימון גופני היא עבודה מאומצת ומאתגרת כדי לשפר את מרכיבי הכושר השונים. המטרה בתרגול היא לימוד תנועה, מיומנות והטמעה של טכניקהנכונה עד שהיא הופכת להיות אוטומטית. על פי תפיסת עולמי, המרכיב התנועתי והטכני קודמים לשיפור מרכיבי הכושר גופני, אימון מאומץ ומאתגר רק על מנת לשפר את מרכיבי הכושר עלול להביא אותנו לידי התשה.מצב זה עלול להוביל לירידה באיכות התנועה והתפקוד. תרגול של טכניקה לקויה הוא למעשה הטמעת תבניות תנועה שגויות, הדבר עלול להוביל אותנו לפציעות ומרחיק אותנו משיפור היכולת התנועתית.

רק אחרי שהשגתי את היכולת התנועתית ורכשתי טכניקה ראויה, ניתן וצריך להוסיף את העבודה המאומצת כדי לאתגראת היכולת התנועתית בשילוב עם מכלול מרכיבי הכושר השונים, בהתאם ליכולותינו וצרכינו.

שמים את התנועה במרכז

גוף האדם נדרש לבצע משימות רבות ומגוונות. על מנת שנוכל לבצע משימות אלה בצורה יעילה יותר ולמזער ככל האפשר פציעות, יש לתרגל את הגוף באופןשישפר את יכולותיו ומיומנויות התנועה שלו. למה תנועה ? כי המוח השולט ומפעיל בעזרתמערכת העצבים את השריר, פועל וחושב במונחים של תנועה שלמה ומתואמת ולא מתוכנןלפעילות של כיווץ שריר מסוים. לכן גםההתייחסות לתרגילים היא על פי איזו תנועה אני מבצע ולא על פי אילו שרירים אני מפעיל.

תרגול תנועתי תפקודי, בנוי סביב תנועות בסיסיות אשר מהוות את הבסיס לכל תנועה של האדם : שפיפה,הרמה, כריעה, פיתול, דחיפה, משיכה הליכה וריצה. אלא מתרחשות בצורה משולבת.

אחד הדברים המרכזיים בתרגול הוא איכות התנועה ובקרה עליה. התפקוד שלנו מושפע משליטה ביכולות פיזיות (כמו מכלול מרכיבי הכושר הגופני), כמו גם מגורמים חיצוניים (כמו מרכז הכובד מעל בסיס התמיכה) המשפיעים על היכולת התנועתית של הגוף. בבואנו לבחון כל תרגיל בתוכנית התרגול שלנו, חשוב שנכיר ונביןאת המרכיבים הללו. הבנת המרכיבים תסייע לנו לברור את מגוון התרגילים המתאימים לנו ולענות על שאלות כגון: האם יש היגיון בבחירת התרגיל ובאופן ביצועו? האם הוא מתאים לצרכינו?

'תוצאות מהאימון הפונקציונלי' , כאמור מטרת התרגול היא שיפור בתפקוד, וכפועל יוצא מכך נוצר המראה החיצוני 'המחוטב' – אך לא מפני שכיוונולכך במכוון. חשוב לזכור ולהזכיר שהמראה החיצוני הוא ערך מוסף של התרגול ולא המטרה.

אורי הירש - מייסד אימון הקטלבלס בישראל ומחלוצי האימון הפונקציונלי (תרגול תנועתי תפקודי)

להרחיב אופקים ולשפר את התפקוד :

ספר : תרגול תנועתי תפקודי באמצעות קטלבלס

קורסים וסדנאות לאימון פונקציונלי וקטלבל למדריכים ומתרגלים : קורס קטלבלס


אימון פונקציונלי – קטלבלס
תנועה ולחימה
שוטוקאן קראטה
פעלטון
התעמלות הוליסטית
אימון פונקציונלי אישי בקבוצה קטנה – אורי הירש
צ'י קונג
פילאטיס מכשירים